"Vi måste tänka annorlunda", menar förvaltningschef Klas Tillberg. Foto: Sjöbohem.

Asfalten ska bort och grönytorna fram

"Inget alternativ att hålla på som man alltid gjort"

SJÖBO.

I ett nytt projekt tar Sjöbohem och kommunen bort asfalt till förmån för gräs. "Gröna" parkeringar har redan dykt upp och under hösten ska många fler platser göras om.

Av
André Kvist

I våras kom satsningen på elbilar och robotgräsklippare. Nu har Sjöbohem gett sig på att göra samhället mer grönt. Dels genom att riva upp asfalt och utöka grönytorna och även genom att skapa så kallade "gröna" parkeringar. Helt enkelt går det ut på att gräsarmera istället för att lägga traditionell asfalt.

– Vi har ställt oss frågan varför det finns asfalt mellan gröna ytor och om det behövs?, säger Kent Tillberg, förvaltningschef Sjöbohem.

Före och efter gröna ytor kommit på plats.

Före och efter gröna ytor kommit på plats. Foto: Sjöbohem.

Den största fördelen med att grönytorna blir större är färre robotgräsklippare behövs. Istället får de små maskinerna arbeta över större områden. Vad det gäller de gröna parkeringarna ser Klas Tillberg väldigt många fördelar.

– På Eiser har vi brutit upp asfalt, den tillförde ingenting. Nu kan vattnet ta sig genom och ner till grundvattnet. Det blir mindre problem vid skyfall och det ser mycket trevligare ut.

Genom betongstenarna som läggs kan gräset växa fritt, det slits så småningom bort av fordon. I nuläget har man endast gjort ett 15-tal platser på runt 200 kvadratmeter på Eiser men under hösten ska konceptet ta fart och flera projekt ska börja.

– Detta är en förändring i att se på saker. Vi minimerar asfalten och går över till grönare ytor. Det finns många miljöaspekter på detta. I slutändan tror vi att det blir skötselvänligare och att folk uppskattar det mer, säger Kent Tillberg.

Före och efter de gröna parkeringarna utanför Tuna Busland.

Före och efter de gröna parkeringarna utanför Tuna Busland. Foto: Sjöbohem.

Med mindre asfalt kan man odla mer runtomkring parkeringar, tack vare att vatten kan tränga ner i jorden kan dessa överleva. Oljeprodukten asfalt används mindre vilket sätter mindre press på miljön och klimatet.

– För att inte tala om lokal uppvärmning av all asfalt också. Bilar blir inte så fruktansvärt varma om det inte är stekande asfalt under. I Hongkong och på många andra platser är det stora problem med hög lokaltemperatur på grund av asfalt. Detta arbete sänker temperaturen här i Sjöbo.

Även om det finns en viss kostnad för att byta asfalt mot gräs eller de rutade betongstenarna så är den mindre än tidigare. Asfalt är väldigt dyr att lägga om, påpekar Tillberg.

– Man måste tänka annorlunda och våga göra något annat. Det är inget alternativ att hålla på som man alltid gjort.

Publicerad 06 October 2019 00:00