Mårten Dahlrot delar ut frön till eleverna.

Mårten Dahlrot delar ut frön till eleverna. Foto: Emma Brännman

Elever odlar äng för att lära om biologisk mångfald

Östergårdsskolans femteklassare genomför odlingsprojekt med Naturskyddsföreningen

SKURUP.

Klass 5A och 5B på Östergårdsskolan i Skurup har planterat en äng för att öka den biologiska mångfalden utanför skolan. Till våren får de se hur ängsprojektet har tagit sig.

Av
Emma Brännman

Östergårdsskolan fick under torsdagen besök av Naturskyddsföreningen Skurup. Tillsammans med eleverna planterade Mårten Dahlrot och Richard Bergendahl en äng på gräsmattan utanför skolan.

Mårten Dahlrot började med att prata med eleverna om nektar och frågade om någon visste varför det är viktigt med humlor och bin.

– Man får honung av dem, föreslog någon.

– De tar pollen och flyttar dem mellan blommorna, sa en annan.

Mårten och Abbe går igenom växterna som eleverna hittat på gräsmattan.

Mårten och Abbe går igenom växterna som eleverna hittat på gräsmattan. Foto: Emma Brännman

Mårten Dahlrot gav båda rätt och berättade sedan att det finns 300 olika sorters bin och humlor, och att en tredjedel av dessa är utrotningshotade.

– Därför är det viktigt att skapa miljöer där de trivs. Är det någon som vet vad biologisk mångfald är?

– När det är mycket av något, gissade en elev.

– Jaa... fast det är inte mycket av bara en sorts växter eller djur, utan det finns jättemånga olika arter. Som på en äng, förklarade Mårten Dahlrot.

Sedan var det dags för inventering av gräsmattan. Eleverna gav sig ut på jakt efter växter och djur och lyckades hitta 21 olika sorters växter och fem små djur på bara några minuter.

När inventeringen var klar var det tid att kratta den utgrävda ytan som ska utgöra ängen. Eleverna turades om så att alla som ville kratta fick möjlighet, därefter delade Mårten Dahlrot ut frön från tre sorters ängsblandningar som eleverna glatt strösslade ut över den blivande ängen. Därefter utfördes en ny omgång krattning, rättvist och noggrant, och därefter var det dags att att äta lunch.

Mårten och Linn ser över skörden. Totalt hittades 21 växter och fem djur.

Mårten och Linn ser över skörden. Totalt hittades 21 växter och fem djur. Foto: Emma Brännman

Odlingsprojektet ska följas upp i vår.

– Syftet med odlingsprojektet är att eleverna ska lära sig om biologisk mångfald och se vad som händer när de odlar en äng. I dag finns väldigt mycket gräsmattor och det ser ju grönt och snyggt ut, men det växer inte särskilt mycket. Nu odlar vi ängen och så följer vi upp och gör en ny inventering till våren för att se vad som har hänt, berättar Mårten Dahlrot.

Publicerad 20 September 2019 10:09