Resenärer har tillfrågar både via Ystad och Köge, resultat är nedslående för rederiet.

Resenärer har tillfrågar både via Ystad och Köge, resultat är nedslående för rederiet. Foto: Jan Kejser/Molslinjen.

Bornholmslinjen får böter – kunder missnöjda på utbudet

Ministern: "Viktigt att kunderna är nöjda"

YSTAD/RÖNNE.

Ännu en gång får Bornholmslinjen betala böter. Detta är tredje gången som den danska uttrycker sitt missnöje över rederiet som tog över trafiken i fjol.

Av
André Kvist

Rederiet Molslinjen tog över linjen i september 2018 och sedan dess har man fått reprimander från den danska staten i tre omgångar. Den första straffavgiften gick på över en miljon danska kronor. Denna gången får man betala 101 291,10 av den danska valutan.

Orsaken är en kundundersökning som genomfördes under högsäsongen i juli månad. Över 57 000 tillfrågade och 7 501 tog tillfället i akt att uttrycka sitt missnöje.

– Vi ska ha fokus på passagerarnas reseupplevelse. Det är viktigt att kunderna är nöjda med färden till Bornholm, och jag anser att därför måste vi agera kraftfullt när vi efter efter den senaste undersökningen kan konstatera att passagerarna inte är tillfreds med vissa delar av färjebetjäningen, säger transportminister Benny Engelbrecht, i ett pressmeddelande.

Resenärerna är enligt undersökningen speciellt missnöjda med utbudet av varor i kiosk, kafeteria och restaurangen ombord.

Publicerad 19 September 2019 11:27