Christer

Christer "Tette" Ceihagen utsattes för bankintrång och förlorade sin pension, nu tvingas han fortsätta arbete efter pensionen. Foto: André Kvist

Christer blev bestulen på en halv miljon – kan inte gå i pension

"Jag känner mig utelämnad och överkörd"

YSTAD.

Inom loppet av en timme hade någon kommit åt hans besparingar inför pensionen och gjort tre överföringar. Hela 540 000 kronor försvann innan en säkerhetsspärr satte stopp för transaktionerna. Trots långtgående försök att få ersättning har Christer Ceihagen endast fått några tusenlappar som plåster på såren.

Av
André Kvist

För Christer "Tette" Ceihagen kommer den 9 juli 2018 alltid vara en mörk dag. Han hade nyligen börjat göra sig redo för pensionen och sålt av mark intill sitt företag. Företaget som även bär hans smeknamn är körskolan och banan på Öja industriområde, vilken han sålde först i år.

Det var en bra period då han fått in en del pengar på företagskontot och stod i startgroparna att se fram emot en behaglig pension. Men inom en timme utfördes tre transaktioner från företagskontot och 540 000 kronor var plötsligt borta. Detta innan bankens säkerhetsspärr satte stopp och slog larm.

– Tanken var ju att använda dessa pengar till min pension. Men helt plötsligt ringde en bankman och fråga om jag gjorde utlandsaffärer för en massa pengar hade tagits ut. Jag fick ju komma ner och det hela spärrades, men då var pengarna borta. Jag tänkte att det var något fel med transaktionerna, att det inte var möjligt, berättar Christer Ceihagen.

Pengarna överfördes till en bank i den rumänska huvudstaden Bukarest, men därefter tar spåren slut. Den efterföljande polisutredningen lades ned efter ett halvår utan att ha lokaliserat var pengarna tagit vägen eller vem som tagit dem.

Jag trodde banken drev med mig

Hur detta kunde ske är frågan som Christer ställt sig i närmare 1,5 år. Någon bedragare har aldrig ringt och försökt lura av honom uppgifter. Inte heller känner någon till dessa uppgifter, inte ens hans närmaste familj. Det enda som var märkligt var ett sms där han ombads trycka på en länk, vilket han inte gjorde. Länken visade han för bankens personal.

– Endast jag kan mina bankuppgifter, det håller jag hårt på. Det enda jag kan tänka mig är att någon tryckt på fel knapp någonstans.

"Hur kan detta ske?" är frågan Christer ideligen ställer sig. Ingen utom han och banken visste om inloggningsuppgifterna och på mindre än en timme tömdes kontot. Foto: André Kvist

De enda som kände till att det fanns pengar på kontot i den mängden var Christer själv och personer som arbetar inom bankväsendet, berättar han. Han är ytterst besviken på att banken inte ersätter honom för den förlorade summan. Det enda han fått är 5 000 kronor, men detta var "inte ett erkännande av att de gjort fel".

– Jag trodde banken drev med mig. Jag gick vidare med advokat men kom ingenstans. Nu var det från företagets konto man tog, inte bara det som fanns där utan även krediten, säger Christer och fortsätter.

– Jag drev ett litet lokalt företag men enbart kunder häromkring, ändå får jag ingen ersättning utom en struntsumma.

Sparbankschef Fredrik Wennheden vid Sparbanken Syd i Ystad berättar att han inte kan gå in i detalj i ärendet med hänsyn till banksekretess. Han kan dock tala generellt om liknande händelser som har skett.

– Det är alltid tragiskt för en person eller företag som drabbas och blir lurad på pengar. Självklart är det tragiskt varje gång och det är skrupellös typer som gör sådana här brott, framförallt mot åldringar, säger han.

Vilket ansvar har banken för att ersätta en person som drabbas?

– Det beror på hur kunden har agerat. Huruvida man har varit oaktsam och klickat på någon länk eller lämnat ut information eller inte. Det bedöms från fall till fall, säger Fredrik Wennheden.

Transaktionerna visar på tre uttag som gjorts och pengarna har förts över till rumänska konton.

Transaktionerna visar på tre uttag som gjorts och pengarna har förts över till rumänska konton. Foto: André Kvist

Bedrägerier eller penningbrott online har ökat rejält i omfattning de senaste åren. Även om banken har en säkerhetsspärr och ett monitoringssystem som systematiskt avläser transaktioner så är det oftast för sent när pengarna väl gått iväg.

– Det är ett väldigt svårt brott för polisen att göra något åt i praktiken. Pengarna kan ha gått till en utländsk bank och snabbt studsat vidare. Mobilt BankID har blivit nyckel till allt och det ska man vara väldigt rädd om, hittills har ingen knäckt systemet i sig dock, säger Fredrik Wennheden.

För Christers del har denna ekonomiska smäll inneburit att han fortsätter att arbeta trots att han borde vara pensionär. Han har bytt bank efter händelserna i fjol.

– Jag har mått fruktansvärt dåligt över det här och känner mig utelämnad och överkörd. Det känns inte säkert att någonsin gå in på sin bank nu ju, avslutar Christer Ceihagen.

Publicerad 11 December 2019 09:03