Med sin goda markfrigång på 24 centimeter tar sig Mercedes G-Klass fram även genom mindre vattendrag med möjlighet att vada i 70 centimeter djupt vatten.

Med sin goda markfrigång på 24 centimeter tar sig Mercedes G-Klass fram även genom mindre vattendrag med möjlighet att vada i 70 centimeter djupt vatten. Foto: Daimler

Ny Mercedes G-Klass: Outstanding

PROVKÖRNING.

Vill du ha en bil som kan kravla uppför en tvärbrant slalombacke med 45 graders lutning eller vada genom 70 centimeter djupt vatten och dessutom kunna köra i 200 km/h på fartfria Autobahn? Då är en Mercedes G-Klass den rätta bilen för dig!

Av
Ian Maasing

Det har gått 39 år sedan den första G-Klass eller som den också kallas Geländewagen lämnade fabriken i Österrikiska staden Graz, men när det gäller designen och den tekniska grundkonstruktionen är dagens Geländewagen ganska lik sin urfader. Och inte så olik att köra!

Med denna ikon har Mercedes-Benz inte brytt sig om mer eller mindre kortlivade designtrender när det är fråga om en robust terrängbil. Det är det praktiska som fäller utslaget, inte stylade kanter och veck på karossen!

Mercedes G-Klass är en äkta terrängbil som med permanent fyrhjulsdrift, lågväxel, tre difflås och långslagig fjädring tar sig fram på de flesta underlag. Foto: Daimler

Mercedes G-Klass är en äkta terrängbil som med permanent fyrhjulsdrift, lågväxel, tre difflås och långslagig fjädring tar sig fram på de flesta underlag. Foto: Daimler

Bilen har således fortfarande en ram av två stabila längsgående lådformiga balkar förenade med tvärbalkar, helt nykonstruerad och mycket böj- och vridstyvare än föregångaren, framhjulen är numera separatupphängda i stadiga dubbla tvärlänkar istället för en stel framaxel som föregångaren hade, medan bakhjulen fortfarande har en stadig, stel bakaxel.

Den nyutvecklade bakaxeln fjädras av långslagiga och ganska mjuka skruvfjädrar som ger bilen en komfortabel gång och tack vare ett Panhard-stag känns bilen mycket stabil. Tillsammans med de ställbara stötdämparna resulterar det i att fjädringskomforten och kurshållningen är mycket bättre på dagens G-Klass än på föregångaren.

Den nya elektromekaniska kuggstångsstyrningen ger numera en mycket exakt styrning, och inte som tidigare där man behövde småpassa med ratten ständigt för att hålla den önskade kursen.

Ovanpå ramen sitter den helt omarbetade höga och kantiga karossen fastskruvad. Allt känns så gediget. Men den robusta uppbyggnaden kostar både kilon och kronor. Och de många kilona gör att G-Klass kräver en hel del energi, och därmed bränsle, för sin framdrivning.

Den har urstarka hjulupphängningar. Hjulen är individuellt upphängda fram med dubbla tvärlänkar och bak med en stel axel. Underredet skyddas mot uppstickande stenar och grenar av robusta hasplåtar. Det är alltså inte fråga om några från vanliga personvagnar övertagna, småklena grejor, såsom det kan vara på många stadsjeepar.

Den har urstarka hjulupphängningar. Hjulen är individuellt upphängda fram med dubbla tvärlänkar och bak med en stel axel. Underredet skyddas mot uppstickande stenar och grenar av robusta hasplåtar. Det är alltså inte fråga om några från vanliga personvagnar övertagna, småklena grejor, såsom det kan vara på många stadsjeepar. Foto: Daimler

Vid vår provkörning hade vi tillgång till instegsmodellen, G 500, och dess 4-liters V8 med dubbla turbon på 422 hästkrafter kopplat till en nioväxlad automatlåda med klassisk momentomvandlare. Med sina 610 Newtonmeter i vridmoment ger den dock den tunga bilen, tjänstevikt på drygt 2400 kg, sportbilsprestanda. 0-100 km/h går på 5,9 sekunder.

På tomgång mullrar motorn skönt och i landsvägsfart susar vagnen fram diskret. Det är först i högre Autobahn-hastighet som vindbruset hörs. Vid lägre motorbelastning finns systemet för cylinderbortkoppling för att spara bensin. I stället för åtta cylindrar går motorn bara på fyra cylindrar. Överhuvudtaget är åkkomforten god och man sitter mycket vilsamt på de lagom släta och mjuka framstolarna. Båda med massagefunktion. Baksätespassagerna sitter också komfortabelt. Bagagerummet rymmer som mest 1941 liter med nerfällt baksäte. Vi noterade en förbrukning på drygt 1,2 liter per mil vid blandad körning under vår testrutt.

Ska man kravla fram i eländig terräng väljer man lågväxel och spärrar någon av de tre differentiallåsen, eller i värsta fall alla tre. Men oj, vad man kan ta sig fram över stock och sten! Där hänger ingen vanlig suv med!

Ska man kravla fram i eländig terräng väljer man lågväxel och spärrar någon av de tre differentiallåsen, eller i värsta fall alla tre. Men oj, vad man kan ta sig fram över stock och sten! Där hänger ingen vanlig suv med! Foto: Daimler

Med sin goda markfrigång på 24 centimeter, korta överhäng fram och bak, permanenta fyrhjulsdrift, fördelningsväxellåda med lågväxel samt tre låsbara differentialer tar sig G-Klass fram på leriga skogsstigar med decimeterdjupa traktorspår, med vassa stenar och kvistar stickande upp överallt. Skulle någon sten sticka hål på något av de robusta däcken, finns ett riktigt reservhjul lätt åtkomligt utanpå bakdörren. Precis som det ska vara på en riktig terrängkombi.

Man kliver upp i G-Klass och får nära nog samma goda blick över omgivningen som från en lastvagn. Sköna släta framsäten med massagefunktion. Instrumenteringen med de två sammansatt skärmarna påminner om den i lyxiga S-Klass. Foto: Daimler

Man kliver upp i G-Klass och får nära nog samma goda blick över omgivningen som från en lastvagn. Sköna släta framsäten med massagefunktion. Instrumenteringen med de två sammansatt skärmarna påminner om den i lyxiga S-Klass. Foto: Daimler

Nya G-Klass är den säkraste hittills. Här finns de flesta assistans- och säkerhetssystemen som standard eller som tillval.

Tycker man att instegsmodellen, G 500, med V8 på 422 hästkrafter känns något klen finns den trimmade AMG-versionen, G 63, med 585 hästkrafter och 850 Newtonmeters vridmoment. Istället för 5,9 sekunder som G 500 klarar 0-100 km/h på, avverkar G 63 det hela på 4,5 sekunder.

Lanseringen sker under andra halvåret. Mercedes G 500 kostar från 1 099 000 miljoner kronor och Mercedes-AMG G 63 kostar från 1 449 000 miljoner kronor.

Publicerad 12 October 2018 09:15