Nya Fiat 500X har samma småknubbiga utseende som den retrodesignade minibilen Fiat 500. Pluspoäng för en ordentlig stötfångare fram och rejäla stötlister på dörrarna.

Nya Fiat 500X har samma småknubbiga utseende som den retrodesignade minibilen Fiat 500. Pluspoäng för en ordentlig stötfångare fram och rejäla stötlister på dörrarna. Foto: Ian Maasing

Fiat 500X: Ansiktslyft och uppgraderad

PROVKÖRNING.

Säg inte annat än att bilköpare är känslosamma personer! För drygt elva år sedan presenterades den retrodesignade Fiat 500 med samma småknubbiga kaross och runda strålkastare som 1950-talets Fiat Nuova 500. Alltså rena rama nostalgin!

Av
Ian Maasing

Och vips blev denna trånga minibil som bara är 355 centimeter lång, 163 centimeter bred och 149 centimeter hög, en bästsäljare trots att den byggs på samma plattform som Fiat Panda, som är både rymligare och bekvämare! Å andra sidan ser ju Fiat 500 så mycket gosigare ut än den kantiga Fiat Panda!

Så för Fiat var det självklart att gå vidare med denna solskenshistoria. En större och rymligare bil med den gosigt knubbiga designen borde väl locka en massa köpare med nostalgiska känslor! Sagt och gjort. Först presenterades femdörrars kombin 500L på våren 2012 och två år senare 500X. L står för Large, alltså stor på svenska och X för crossover alltså en korsning.

Den kompakta crossovern Fiat 500X är hela 160 centimeter hög och har fyra höga dörrar som underlättar i- och ur steg såväl fram som bak.

Den kompakta crossovern Fiat 500X är hela 160 centimeter hög och har fyra höga dörrar som underlättar i- och ur steg såväl fram som bak. Foto: Ian Maasing

Veckans provkörning ägnar vi den nya, ansiktslyfta och teknikuppgraderade 500X som är markant större än vanliga Fiat 500 och klassas som en kompakt crossover. Det vill säga en korsning mellan en suvs högre nederdel och en slankare kombis överdel som man med hjälp av plastbitar på nos, sidor och akter betonar det tuffa.

Längden är 427 centimeter, bredden 180 centimeter och höjden hela 160 centimeter varför fyra-fem vuxna personer lätt tar sig i och ur bilen genom de fyra höga dörrarna och sitter vilsamt på sina höga säten.

Tack vare den höga positionen får föraren en god överblick av trafiken och kan med den lättgående men precisa elservostyrningen enkelt manövrera bilen på trånga parkeringar. Plastutsmyckningen kan i riktigt trånga passager ge ett visst skydd mot plåtskador.

Den bränslesnåla 1,3-liters bensinmotorn driver bra i vardagstrafikens farter.

Den bränslesnåla 1,3-liters bensinmotorn driver bra i vardagstrafikens farter. Foto: Ian Maasing

Vid vår provkörning hade vi möjlighet att köra de två nya och snåla bensinmotorerna. Den första hade en dragkraftig och snål 1,0-liters turboöverladdad bensinmotor på 120 hästkrafter som duger till det mesta. Med den sexväxlade manuella växellådan, med exakta lägen, bokförde mellan 0,6 och 0,7 liter per mil vid blandad körning i soligt sensommarväder. Den större motorn, också den med turbo, på 150 hästkrafter och en sexväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp gav högre prestanda och en mer komfortabel körning, där allt vispande med växelspaken överlåtits till automatlådan.

Trots sitt suvbetonade utseende kommer 500X till Sverige bara med framhjulsdrift, eftersom man enbart valt bensinmotor på modellprogrammet. Men inte saknade jag fyrhjulsdrivningen eftersom 500X med sin rejäla markfrigång och stora 17-tumshjul enkelt tar sig fram på spåriga skogsstigar eller gräshala åkervägar.

På asfalt har bilen säker kurshållning upp till högsta Autobahnfart, styrningen är föredömligt lugn, och antisladdsystemet ESP ingriper ganska snabbt och effektivt ifall man måste göra en tvär undanmanöver.

Föraren kommer obesvärat i och ur det bekvämt höga sätet, och hittar lätt en bra körställning. Instrumenten är tydliga och lättavlästa.

Föraren kommer obesvärat i och ur det bekvämt höga sätet, och hittar lätt en bra körställning. Instrumenten är tydliga och lättavlästa. Foto: Ian Maasing

I nya 500X har Fiat plockat med en hel massa assistans- och säkerhetssystem som standard eller som tillval.

Lanseringen av nya Fiat 500X startar under sista kvartalet i år och finns då med tre, bränslesnåla bensinmotorer. Instegsmotorn på 1,6-liter och110 hk, nya trecylindriga 1,0-liters motorn på 120 hästkrafter samt nya fyrcylindriga 1,3-liters motorn på 150 hästkrafter.

Priserna är ännu inte satta för den svenska marknaden.

Publicerad 29 September 2018 07:00