Olov och Gisela Bengtsson är nöjda ägare som ser fram emot att äntligen få flytta in i de nya lokalerna, senast den sista september ska man vara utflyttade från de gamla.

Olov och Gisela Bengtsson är nöjda ägare som ser fram emot att äntligen få flytta in i de nya lokalerna, senast den sista september ska man vara utflyttade från de gamla. Foto: André Kvist.

Lokalerna börjar bli färdiga – bilhandlarna flyttar ut från stan

"Varit dags länge – vi har funderat i 10-15 år"

SIMRISHAMN.

Den länge planerade flytten av Bil Bengtsson är nu i högsta grad på gång. Första etappen är i det närmaste klar och serviceavdelningen flyttar i skrivande stund. Den sista september har man lämnat det gamla bakom sig och nästa år ska hela det nya bygget vara färdigt.

Av
André Kvist

Det har gått nästan ett århundrade sedan farfar Henry startade upp verksamheten i Sjöbo (1930). På 1970-talet köpte man sedan upp CO Winqvists bilfirma i Simrishamn, lokaler som legat i staden så långt tillbaka någon kunde minnas, 1927 leverades världens första Volvo här.

Men nu är det slut på äventyret i de gamla lokalerna. Framtiden väntar och efter många år av planerade och beräknande så föll lotten på en fastighet på Fabriksgatan. I dagarna färdigställs den första etappen och serviceavdelningen flyttar in. När vi besöker platsen med ägarsyskonen Olov och Gisela Bengtsson så är det fullt sjå att få de sista detaljerna på plats.

– De gamla lokalerna i Simrishamn har ju verkligen historia! Här är fortfarande något av en arbetsplats men serviceavdelningen flyttar hit nu, berättar Gisela.

– Vi har funnits där länge, länge. Det känns bra och dags nu, säger Olov

Fasaden som vetter ut mot gatan ska rivas och byggas om. Stora glaspartier ska agera skyltfönster för bilarna av märkena Volvo, Toyota, Dacia och Renault så de syns utifrån. På 4 000 kvadratmeter blir det showroom, begagnathall, leveranshall, biluthyrning och en modern verkstad.

Den stora hallen ska inrymma bilarna, ut mot gatan kan förbipasserande se in genom glaspartier som ska på plats under hösten.

Den stora hallen ska inrymma bilarna, ut mot gatan kan förbipasserande se in genom glaspartier som ska på plats under hösten. Foto: André Kvist.

Golvet får sig en sista polering, i utrymmet till vänster kan man skymta däckhotellet. Vi tar oss igenom lokalerna och anländer till den bakre delen, själva hjärtat. Här kommer teknikerna, inte mekanikerna, att arbeta. Kunder går raka vägen fram och samtalar med sin tekniker, på så vis tar man bort mellanhanden.

– Vi måste ha funktionsenliga lokaliteter och sedan är det den publika biten, det ska vara trevliga lokaler. Det har varit dags länge, vi har nog funderat i 10-15 år, säger Gisela.

– Ja, sedan är det ju krav från generalagenterna att lokalerna fungerar efter deras tanke och krav, tillägger Olov.

I taket hänger totalt åtta slangar som pumpar ut olika sorters olja beroende på fordon, intill finns slangar för vatten och luft. Teknikernas arbetsplatser är rena, prydliga och inte i närheten av den traditionella bild man har av en verkstad. I rummet intill kommer dagliga leveranser tre-fyra gånger om dagen. Varje tekniker får en kärra med sin beställning och uppdrag man ska utföra till en specifik bil.

– Vi satsar med större fokus på transportbilar, då vi har många företagare och hantverkare på Österlen. Så två arbetsplatser är specialbyggda för transportbilar, säger Gisela Bengtsson.

Det kan bli tal om att utöka personalstyrkan men än så länge har man kapacitet att klara sig. Den stora invigningen av fullserviceanledningen blir inte av förrän nästa år men redan den sista september ska man vara utflyttade från de gamla lokalerna.

Teknikernas område är i det närmaste klart. Åtta stationer ska här bli och vid alla har teknikerna enkel tillgång till sina verktyg och oljorna finns i taket.

Teknikernas område är i det närmaste klart. Åtta stationer ska här bli och vid alla har teknikerna enkel tillgång till sina verktyg och oljorna finns i taket. Foto: André Kvist.

Denna anläggning blir desto mer miljömedveten. När allt är färdigbyggt planeras en solcellsanläggning och redan nu finns små tekniska innovationer som en speciell däcktvätt utan kemikalier. Allt för att vara en modern och hållbar bilfirma.

– Nästa år fyller vi ju 90 år och då är vi inflyttade och klara här, så det måste vi fira på något sätt, säger Gisela Bengtsson avslutningsvis.

Oljerummet är på sätt och vis det märkligaste och viktigaste rummet i anläggningen. I ledningar går olja ut till serviceverkstaden.

Oljerummet är på sätt och vis det märkligaste och viktigaste rummet i anläggningen. I ledningar går olja ut till serviceverkstaden. Foto: André Kvist.

Publicerad 11 September 2019 06:00