Ystad hamn ska bli större och kunna bunkra drivmedlet LNG som är ett miljösmartare alternativ än det traditionella marindiesel.

Ystad hamn ska bli större och kunna bunkra drivmedlet LNG som är ett miljösmartare alternativ än det traditionella marindiesel. Foto: André Kvist.

Hamnavtal undertecknat – värt 350 miljoner kronor

"Skönt att svenska staten och EU anser att Ystad har en viktig hamn och vill prioritera den"

YSTAD.

Ystad kommun, Ystad hamn, Polferries och Gaz System i Polen har undertecknat avtal med EU-kommissionen som innebär 34 miljoner euro i stöd. Pengarna ska bland annat gå till utbyggnaden av hamnen i Ystad. Redan till våren kommer man se den nya vågbrytaren i Ystad hamn byggas upp.

Av
André Kvist

De fyra aktörerna och EU-kommisionen offentliggjorde på fredagseftermiddagen att avtalet nu är signerat. Det handlar om projektet ”Cargo capacity upgrade and LNG bunkering Swinoujscie - Ystad maritime link” som förväntas bidra till en minskad negativ miljöpåverkan.

Samtidigt kommer det leda till ökad kapacitet och effektivitet på land och till sjöss mellan hamnarna i Ystad och Swinoujscie. Den totala kostnaden uppgår till 132 miljoner euro och innefattar uppgraderad transport, förbättrad miljöprestanda och möjlighet att bunkra drivmedlet LNG (Liquefied Natural Gas) i både Ystad och Swinoujscie.

Med avtalet får man 34 miljoner euro i bidrag, drygt 350 miljoner svenska kronor. Projektet är ett av flera EU-initiativ som ska leda till hållbara och innovativ transport i Europa. Det samordnas av Ystad Hamn och logistik.

För Ystad innebär projektet två nya färjelägen för att kunna ta emot större färjor, inklusive ramper, uppställningsytor och elanslutning. Vidare gör det möjligt att muddra hamnbassängen, bunkra LNG och slutligen anlägga en ny och förlängd vågbrytare som skapar ett nytt landområde för framtida verksamhet. Björn Boström, vd för Ystad Hamn och logistik, gläds åt att avtalet skrivits under.

– Det är väldigt, väldigt trevligt! Det är också skönt att svenska staten och EU anser att Ystad har en viktig hamn och vill prioritera den, säger han.

Målsättningen för Gaz System och dess dotterbolag Polskie LNG är att bygga ett LNG-bunkerfartyg i hamnen i Swinoujscie som ska vara klart 2022. Det kommer att användas för att lagra och förse fartyg med bränslet LNG. LNG är ett drivmedel som släpper ut mindre SOx, NOx och koldioxid än det mer traditionella bränslet marindiesel.

Dessutom kommer ett nytt, längre och mer miljövänligt fartyg som använder drivmedlet LNG att utvecklas av Polferries. Färjan planeras att sättas i trafik mellan Ystad-Swinoujscie under 2021.

Den 25 januari kommer projektet att presenteras närmare. Björn Boström berättar att de har jobbat på detta i många år och att det nu verkligen börjar hända saker.

– Det är mycket på gång. Det som händer härnäst är startmötet den 25 januari. Då berättar vi om projektet mer i detalj. Sen kommer man inte se något fysiskt förrän i mars då vi kommer börja anlägga sten till den nya vågbrytaren.

Arbetet i Ystad hamn ska vara klart i december 2020.

Publicerad 11 January 2019 16:39