Lars Mårtensson har blivit starkare efter ett halvårs styrketräning.

Lars Mårtensson har blivit starkare efter ett halvårs styrketräning. Foto: Markus Celander

Lars, 94 år: "Styrketräning gör min vardag lättare"

YSTAD.

Ystadbon Lars Mårtensson styrketränar tre dagar i veckan.
– Jag mår bra av det, och vardagen blir lättare, säger 94-åringen som får stöd av forskningen.

Av
Markus Celander

För ett halvår sedan började Lars Mårtensson träna på Friskis och Svettis.

– Jag kände ett behov av att röra mig. Jag har tränat hela mitt liv och hade ett yrke där jag ofta var i rörelse. Denna anläggning är perfekt för mig, den ligger bara knappt en kilometer från min lägenhet.

Han använder rollator när han beger sig ut på sina ärenden eller går till restaurang Göken för att äta lunch. Och den är med när han ska till gymmet, men väl där får rollatorn stanna i omklädningsrummet. Så var det inte de första gångerna. Då tog han sig mellan de olika träningsmaskinerna med hjälp av rollatorn.

– Men den behöver jag inte ha med mig här inne numera. Träningen har gett mig starkare ben, vilket betyder mycket för mig. Mina ben och rollatorn är det enda fordonsmedlet jag har, jag har fått dålig syn så jag får inte köra bil längre.

Foto: Markus Celander

Förr rekommenderades inte gärna styrketräning för seniorer. Idag gäller det motsatta. Visserligen bör man ta det försiktigt i början, men sedan öka belastningen efter hand. Studier visar nämligen att tunga vikter, även för den som börjar styrketräna som gammal, motverkar den muskelförtvining som människan drabbas av med åldern. Den ger även effektiv fettförbränning – minskad fettlagring sänker risken för sjukdomar som åldersdiabetes, demens, cancer och hjärtsjukdomar. Och generellt mår man bra mentalt av ett aktivt liv.

– Jag rekommenderar äldre att försöka börja styrketräna. För mig var det inte svårt att ta mig hit, jag har varit rörlig i hela mitt liv så det fanns inte några mentala hinder för mig att passera.

Foto: Markus Celander

Lars Mårtensson var militär under hela sitt yrkesliv. När han pensionerades var han överste och regementschef i Ystad för Skånska luftvärnsregementet.

– Även om det var stabstjänst så hade försvaret, åtminstone på den tiden, krav på att alla officerare skulle bedriva fysisk träning för att hålla sig i form. Jag höll på med terränglöpning, och på vintern åkte jag skidor. Jag fortsatte med detta efter att jag gått i pension, så länge jag kunde.

Lars Mårtensson har fasta rutiner gällande sin träning. Han anländer till Friskis och Svettis samma tid på morgonen varje måndag, onsdag och fredag.

Är det det militära som sitter i?

– Tja, det kanske det är. Rutiner är viktigt, men det passar mig också bra att träna varannan dag så att jag får en vilodag emellan.

På väg hem efter träningen korsar Lars Mårtensson Industrigatan. På andra sidan löper en hög trottoarkant som han med lätthet lyfter sin rollator över.

– Jag har blivit starkare i armarna också, säger han.

Efter dagens träningspass.

Efter dagens träningspass. Foto: Markus Celander

Publicerad 09 November 2018 13:24