Sjöbo marknad har gått back de senaste nio åren

Satsningar på säkerhet en av orsakerna till att budgeten spricker

SJÖBO. Den 19–20 juli är det dags för årets upplaga av Sjöbo marknad, ett evenemang som är kostsamt för kommunen. De senaste nio åren har marknaden gått back och enligt prognosen verkar budgeten spricka även i år.

Av
Anja Degerholm

Enligt Magdalena Unosson, chef för kultur, turism och fritid på Sjöbo kommun, beror de senaste årens minussiffror framför allt på nödvändiga satsningar på säkerheten. Det finns också nationella riktlinjer för hur säkerheten bör hanteras vid större evenemang, inte minst efter de senaste årens terrorattentat i Europa.

– Det handlar bland annat om avspärrningar för att göra marknaden säker, men även att ordningsvakternas förordnande utökades förra året till att gälla senare på kvällarna. Säkerheten är prioriterad, säger Magdalena Unosson.

Till exempel gjordes åtgärder på Sparbanksgatan och nya Idrottsgatan som övergångar, höjdskillnader och avspärrningar som medförde högre kostnader.

Förra året gick marknaden 350 000 kronor back i förhållande till budget, året innan 144 000 kronor. Inte sedan 2008 har marknaden klarat budgeten. Förutom satsningar på säkerheten beror de dåliga siffrorna, enligt Magdalena Unosson, på nya upphandlingar för leverantörer som medfört högre kostnader. Förra året breddades gångarna mellan försäljningsplatserna, något som också innebar en ökad kostnad.

– Vi har höjt avgifterna för försäljningsplatserna, men dessa intäkter når inte upp till de faktiska kostnaderna som finns för att driva marknaden.

Ytterligare faktorer som gör att pengarna drar iväg är att sedan marknadskontoret revs måste kommunen hyra in kontorsbodar. Det kostar även en rejäl slant att flytta återvinningsstationen i samband med marknaden samt att sköta och underhålla själva marknadsplatsen.

Enligt Magdalena Unosson räknar man med minusresultat även i år.

– Vi gör det vi kan för att hålla budgeten, men vi lyckas inte alltid. Det är ett stort arrangemang som pågår under två dagar och ett stort område som ska spärras av, det kostar pengar. Ibland får vi pengar över från andra verksamheter som kan täcka en del av hålen.

Totalt finns det runt 1 200 försäljningsplatser på marknaden och kommunen räknar med att 80–85 procents beläggning. Marknaden brukar locka runt 80 000 besökare.

Förra året infördes ett särskilt område med matförsäljare intill Parkvägen. Mattorget blev en hit och gör comeback även i år. Vilka försäljare som kommer vara på plats är inte spikat ännu, men Renée Jönsson–Fiegen som är marknadsansvarig utlovar ett spännande utbud.

– Det blir bland annat grekisk mat och en försäljare som säljer efterrätter. Och en hel del lokala försäljare.

Eftersom det är valår i år kommer det även att finnas ett politikertorg.

– Det var ett önskemål från politikerna att medverka på marknaden, så vi har skapat ett särskilt politikertorg där kan besökarna gå in och prata med politiker från de olika partierna, säger Renée Jönsson–Fiegen.

Årets marknad har öppet klockan 12–01 den 19 juli och klockan 09–22 den 20 juli. Tivolit håller öppet till klockan 23.

Höstens Mikaelimarknad har flyttats från slutet till början av oktober, och kommer att äga rum den 6 oktober.

Minus de senaste nio åren

Resultatet för Sjöbo marknad i förhållande till budget:

2017: –350 000 kronor.

2016: –144 000 kronor.

2015: –425 000 kronor.

2014: –379 000 kronor.

2013: –138 000 kronor.

2012: –83 000 kronor.

2011: –466 000 kronor.

2010: –30 000 kronor.

2009: –17 000 kronor.

2008: 2 000 kronor.

Källa: Sjöbo kommun

Publicerad 03 July 2018 06:00