Monsterläsk ingen match för matvaruföretag

TOMELILLA.

"Från grep till gaffel" är Smakbruket i Tomelillas devis. Men helt ovetandes råkade matvaruföretaget i Tomelilla sätta en gaffel i sidan på energidrycksjätten Monster.

Närproducerat och utan tillsatser eller en amerikansk energidryck. Likheterna är inte slående direkt men energidrycken Monster anser att Smakbruket i Tomelilla försöker dra otillbörlig fördel av deras välkända varumärke. De menar att Smakbrukets logga, som liksom företagets devis ska läsas som en gaffel eller en grep, är alldeles för lik energidrycksjättens, ofta illgröna, klösmärke i form av ett M.

Energidrycksföretaget tog strid för saken och invände när Smakbruket i Tomelilla skulle registrera sitt namnbyte till Patent- och registreringsverket (PRV) förra året. Energidryckstillverkaren yrkade på att Tomelillaföretaget skulle förlora sin företagsregistrering.

"Det föreligger förväxlingsrisk eller risk för association mellan Smakbrukets och Monsters märken, till vinning för det förra", skriver Monster till PRV.

Carina Åkesson, som fram till första maj i år var den som drev Smakbruket och fortfarande är den som äger rättigheterna till företagsnamnet, håller inte med.

– Jag tycker inte det är likt och jag vill inte förknippas med dem, säger hon med en avsky som är svår att dölja.

I sitt försvar skriver Carina Åkesson: "Skulle Smakbruket förknippas med Monster skulle detta skada den förras renommé".

– Hur hittade dem oss? Och hur kan de menar att vi som är ett så litet företag skulle vara ett hot mot det stora, säger Carina Åkesson.

Det är frågor hon ställt sig sedan hon i juli fick höra om invändningen från Monster.

Men invändningen är i linje med hur företaget hanterar sitt varumärke. De har kritiserats för att driva processer mot, framförallt mindre företag, som har ordet Monster bokstaven M eller klösmärken i sina varumärken. År 2017 utsåg den amerikanska siten Trademarkia Monster Energy till den "största företagsmobbaren" förra året och de driver rättsprocesser mot mängder av företag.

Marcu Juravlé driver matvaruföretaget i Tomelilla sedan den första maj i år tillsammans med sin fru Carolina Kortelainen.

Marcu Juravlé driver matvaruföretaget i Tomelilla sedan den första maj i år tillsammans med sin fru Carolina Kortelainen. Foto: Anna Fröjd

För Smakbruket i Tomelilla har faran blåst över för den här gången. Patent- och registreringsverket dömer på Smakbrukets linje och Energidryckstillverkaren Monster får finna sig i att även matvaruföretaget Smakbruket i Tomelilla har en M-liknande logotyp. Och de nya ägarna Marcu Juravlé och Carolina Kortelainen, som tog över driften den 1 maj i år, kan jobba vidare i lugn och ro.

– Jag blev jätteglad. Att man som liten kan vinna över en stor, säger Carina Åkesson som nu hoppas att motståndaren ska dra in klorna och inte överklaga beslutet.

– Jag har inte de resurserna som Monster har, vi har inte möjlighet att driva det om det skulle bli en rättsprocess.

Publicerad 23 May 2018 14:11

Lokaltidningen Ystads nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag