Interiörbutik i Vollsjö prisades

VOLLSJÖ.

Ann-Britt och Hans-Erik Åkerbloms verksamhet startade som en liten gårdsbutik med möbler och inredning för 15 år sedan. Nu är butiken betydligt större och paret har precis utsetts till Årets möbelhandlare 2018.

Av
Julia Pileby

Det var i början av februari som Ann-Britt och Hans-Erik Åkerblom och deras möbelbutik Thulesund möbler och interiör utsågs till Årets möbelhandlare 2018.

Det var branschorganisationen Färg, möbler och interiör som, med hjälp av leverantörer, röstat fram årets möbelhandlare. Priset delades ut på möbelmässan Stockholm furniture & light fair.

– Det är fantastiskt att få den här utmärkelsen. Vi är ju inte bara årets möbelhandlare i Sjöbo eller Skåne. Utan utsedda till årets möbelhandlare i hela Sverige, säger Hans-Erik Åkerblom.

– Vi har fått mycket uppskattning av kunder som både ringt, sms:at och hört av sig via Facebook, fortsätter Ann-Britt Åkerblom.

– Vi tror att det är viktigt att ha en bra relation till både kunder och leverantörer. Den här utmärkelsen är en uppskattning för det arbete som vi gjort. Man verkar gilla den väg vi har valt att gå, säger Hans-Erik Åkerblom.

Butiken startade för 15 år sedan, men då som en mindre variant.

– Då var det en liten gårdsbutik på 300 kvadratmeter med möbler och interiör, berättar Hans-Erik Åkerblom.

Han är själv uppväxt i trakten och jobbar som lantbrukare på den egna gården.

Men Ann-Britt har alltid jobbat med möbler och interiör.

2012 bestämde sig paret för att satsa ännu mer på verksamheten och byggde ut butiken till 4000 kvadratmeter.

Nu fick möbelbutiken också ett café där kunder kan pausa.

– Även om vi ligger mitt ute på landet, så ligger vi hyfsat centralt, säger Hans-Erik Åkerblom.

– Skåne är inte så stort, och vi ligger nästan i mitten, så det går ganska fort för de flesta att ta sig hit, säger Ann-Britt Åkerblom.

Till skillnad från möbelkedjorna har de satsat på färdigmonterat och hemlevererat.

–Vi handplockar vårt sortiment och vi vill att det ska vara färdigmonterat. Sedan levererar vi det till kunderna. Vi satsar på att ge god service och försöker vara lyhörda mot våra kunder. Det kan ju vara en djungel att hitta rätt i som kund, säger Ann-Britt Åkerblom.

Vi tror att det är viktigt att ha en bra relation till både kunder och leverantörer

– Sedan tror jag att kunderna också gillar den här miljön vi befinner oss i. Men också att man får det hemkört och inburet. Man behöver inte hyra släp. Så det blir en liten kontrast till kedjorna, säger Hans-Erik Åkerblom.

Några större svårigheter under åren de drivit verksamheten har de inte stött på, förutom möjligtvis vädret.

– Snöstorm är problematiskt. Vi är väldigt väderberoende här ute, säger Ann-Britt Åkerblom.

Kommande satsningar blir ett större fokus på webb och e-handel.

– Vi vill utveckla e-handeln på hemsidan, men vi vill också vara butiken som är värd att göra ett fysiskt besök hos.

Publicerad 14 February 2018 14:48

Lokaltidningen Ystads nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag