Ett vanligt uppdrag för sjäöräddarna är att assistera medlemmar som fått haveri på sina båtar. Foto: Oskar Elfving Söderström
Ett vanligt uppdrag för sjäöräddarna är att assistera medlemmar som fått haveri på sina båtar. Foto: Oskar Elfving Söderström
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Frivillig kår säkrar sjön

Sjöräddarna rustar för att rycka ut och ta hand om båtlivets baksida




Ystad. Medan de flesta förbereder och sjösätter båten för säsongen så tränar de för att tackla de mindre trevliga sidorna av båtlivet. Inom en kvart ska sjöräddarna vara redo att kasta loss.

Det är måndagkväll och i Sjöräddningssällskapets lokaler i Ystad har en brokig skara samlats. Någon är sjuksköterska, någon är platschef på ett byggvaruhus medan en tredje är lärare.

Den här kvällen börjar de med tårta för att fira den nya båten som nyligen donerats till sjöräddningsstationen i Ystad.

Efter en stund tonar skratten ut och de frivilliga sjöräddarna lyssnar när dagens övningsledare går igenom vad som kommer hända och vilka riskmoment som finns.

Sjöräddarna tränar alla måndagar, utom en gång i månaden när det är medlemsmöte. Den här dagen börjar de med att knyta knopar.

– Sista måndagen i varje månad har vi en större mer tillämpad övning, säger stationschef Tord Hallenberg.

Detta för att alltid vara förberedda på ett larm. För även om det har varit relativt glest mellan larmen sedan i höstas så har det blivit några utryckningar den senaste tiden.

Dels för att transportera en sjuk besättningsman på ett lastfartyg men också för att assistera en fritidsbåt med motorhaveri.

– Ofta tar det inte fart förrän i juli augusti någon gång, säger Tord Hallenberg.

Men även där menar han att det skulle gå att undvika många larm om fler hade bättre kunskaper innan de gav sig ut på sjön


Målsättningen är att båten ska kunna kasta loss inom femton minuter efter ett larm. Då ska den vara bemannad av minst tre besättningsmän där det ska finnas behörighet för såväl fartygsbefäl klass 8 som maskinbefäl klass 8. Något som inte är helt lätt när allt är ideellt och bygger på frivilliga krafter.

– Vi hade gärna varit fler, det är framförallt svårt dagtid när folk jobbar på andra orter än de bor, säger Tord Hallenberg som varit sjöräddare i närmare 25 år.

Även om han letar med ljus och lykta efter nya sjöräddare så sticker han inte under stol med att det krävs en del av de aktiva medlemmarna.

– Med god sjövana tar det minst tre månader av att vara här varje måndag innan man kan vara i aktiv jour, säger Tord Hallengren.

Samtidigt så vittnar han och de andra frivilliga om alla fördelar som de får av sitt engagemang.

– Det är en väldigt god kamratskap och kan man hjälpa någon så är det kul, säger sjöräddaren Bengt Blomqvist som berättar att han ville ta sitt båtintresse ett steg längre.

Sjöräddarna går igenom dagen övning ute till havs. De ska lära sig hur de ska assistera en båt som behöver assistans för att ta sig in till land.
Sjöräddarna går igenom dagen övning ute till havs. De ska lära sig hur de ska assistera en båt som behöver assistans för att ta sig in till land.

När sjöräddarna knutit ihop säcken på knopövningen är det dags att kliva i overallerna och stiga ombord på båtarna för dagens nästa övningsmoment. De båda båtarna lämnar hamnområdet och stannar till för att träna på att kasta bogserlinor. Därefter bogseras den ena båten in till land igen.

Innan sjöräddarna ger sig ut i båtarna tränar Bengt Blomqvist på att slå en skotstek.
Innan sjöräddarna ger sig ut i båtarna tränar Bengt Blomqvist på att slå en skotstek.

Publicerad: 13. maj 2017 02:18
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Ystad

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa