Turister i Ystad, arkivbild.

Turister i Ystad, arkivbild. Foto. Mostphotos

Fler danskar och tyskar övernattar i Ystad

Längre turistsäsong och mer samverkan ger klirr i kassan

YSTAD/ÖSTERLEN. Enligt färska siffror från Statistiska centralbyrån, har antalet turistövernattningar i sydöstra Skåne ökat – och förväntas fortsätta öka. Enligt Marie Holmström på Ystads kommun är det ett hårt omställningsarbete som nu börjar betala sig.

Av
Jon W Loman

Nya siffror från Statiska centralbyrån visar på rekordmånga gästnätter i sydöstra Skåne 2017. Av totalt 610 000 gästnätter förra året var 96 000 från utländska besökare. En ökning av utländska gästnätter med 5 000 rapporterar Ystads Allehanda.

Färsk statistik visar nu att antalet utländska gästnätter redan i september i år hade passerat 101 000. Framförallt är det tyska och danska turister som står för två tredjedelar av alla utländska gästnätter.

Enligt Marie Holmström, turistchef på Ystad kommun har den svenska kronan varit fördelaktig för turisterna och gjort att man får mycket för pengarna som utlandsturist.

Men det stora arbetet de senaste åren, berättar hon, har varit att tillsammans med Tourism in Skåne arbetat med en destinationsutvecklingsprocess.

– Det innebär att vi försöker få aktörer, anläggningar och evenemang bli redo att ta emot besökare under en större del av året, säger Marie Holmström.

Tidigare har högsäsongen varit knuten till en enorm topp i mitten på augusti. I många år har kommunen nu arbetat med att jämna ut den enorma turisttoppen.

– Det vi vet är att utländska turister är mer anpassningsbara vilket gör att säsongen blir längre. När tyskar och danskar planerar in sina besök redan i maj månad så måste näringslivet hålla öppet under en längre period av året. Det kommunen har att erbjuda måste hålla öppet när besökarna är här, säger Marie Holmström.

Hon menar att det är marknaden och inte kommunen som ska styra hur länge man ska ha öppet. Det man gör från kommunens sida är att hjälpa till med att sprida information och visa på möjligheter till samarbeten.

– Samverkan mellan aktörer skapar möjligheter att tillsammans hitta lösningar och att våga. Det är bättre att en turist stannar i fem nätter än att fem stannar i en natt. Som besökare vill man inte göra och uppleva samma sak varje dag. Så skapas möjligheter för fler näringsidkare att dela på en och samma börs, säger Marie Holmström.

Publicerad 15 November 2018 09:52