MP kräver att Simrishamnsbanan byggs

Regionrådet: ”Det är dags att ta djärva beslut inför framtiden”

SKÅNE. Miljöpartiet i Skåne vill satsa 31 miljarder i en omfattande spårsatsning under nästa mandatperiod. Bland annat vill partiet bygga nya spår mellan Malmö och Tomelilla och korta pendlingstiderna.

Stora miljardsatsningar ska nu göras i både Stockholm och Göteborg. Totalt investeras 138,5 miljarder i ny infrastruktur i städerna. Miljöpartiet i Skåne vill inte att Skåneregionen ska hamna på efterkälken och kräver nu handlingskraft.

Genom förslaget Spårsatsning Skåne önskar partiet att motverka den alltmer belastade infrastruktur i Skåne.

”Konsekvenserna ser vi redan, med förseningar, stillastående tåg och långa bilköer”, skriver MP i ett pressmeddelande.

Ett av de främsta kraven är att bygga Simrishamnsbanan. Partiet vill lägga 4,6 miljarder kronor på nya spår mellan Malmö och Tomelilla. Spåren ska då gå längs med väg 11 via Staffanstorp, Dalby, Veberöd och Sjöbo. Sista delen av sträckan använder befintliga spår mellan Tomelilla och Simrishamn.

– Vi måste visa handlingskraft nu. Genom att bygga fler spår kan vi minska trängseln på vägar och på dagens spår. Det är dags att ta djärva beslut inför framtiden, annars kommer situationen bara bli värre, säger Mätta Ivarsson (MP), regionråd med ansvar för regional utveckling.

Simrishamnsbanan skulle drastiskt minska restiden för pendlarna. Resan från Simrishamn till Malmö tar idag en och en halv timme, den nya tiden skulle bli mindre än en timme då sidoturen till Ystad uteblir.

– Det öppnar upp för helt nya möjligheter, där det blir lättare att pendla både till jobb och utbildning.

Önskan är nu att Region Skåne och de påverkade kommunerna gemensamt förhandlar fram ett infrastrukturpaket, liknande Göteborgs och Stockholms, med regeringen och Trafikverket under nästa mandatperiod.

– Det är långa planeringstider för denna typen av byggprojekt och därför är det viktigt att vi skyndsamt sätter igång förhandlingar.

Sträckan har tidigare varit uppe för diskussion. I den nationella planen för transportsystem för 2014-2025 finns Simrishamnsbanan inte med. Trafikverket genomförda 2014 samråd för järnvägsplanen men avbröt planläggningen året därpå. Mätta Ivarsson är optimistisk att sträckan kommer byggas då den har stöd av regionfullmäktige. Men det kommande valet har stor påverkan då Alliansen i Skåne prioriterar en utbyggnad av E6 framför tågen.

– Simrishamnsbanan är nog den enskilt viktigaste satsningen vi kan göra för att stötta utvecklingen av sydöstra Skåne, säger Mätta Ivarsson.

Fakta: Spårsatsning Skåne

- Dubbelspår på Skånebanan mellan Helsingborg och Kristianstad. Kostnad: 6,5 miljarder.

- Nya spår på Simrishamnsbanan Malmö-Tomelilla. Kostnad: 4,6 miljarder

- Spårbunden trafik från Helsingborg till Höganäs. Kostnad: 2,4-5,9 miljarder.

- Spårbunden trafik Malmö till Vellinge. Kostnad: 3,5 miljarder.

- Spårväg i Malmö, två linjer. Kostnad 4,22 miljarder.

- Spårväg i Helsingborg från centralen till Dalhem/Väla. Kostnad: 1,8-3,2 miljarder.

- Dubbelspår på Ystadbanan mellan Lockarp och Svedala. Kostnad: 0,8-1,2 miljarder.

- Dubbelspår på Trelleborgsbanan. Kostnad: 1,85 miljarder.

Totalt rör det sig om satsningar på 31 miljarder kronor.

Publicerad 12 June 2018 10:17

Lokaltidningen Ystads nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag