Insänt: Öppet brev till Sveriges jordbrukare

INSÄNT. Mellan januari 2003 och oktober 2016 inträffade runtom i Sverige mer än 2300 olyckor med traktorer och andra motorredskap inblandade. Detta enligt sk STRADAstatistik från Transportstyrelsen, där olyckstyp bestäms utifrån vissa kriterier. Det är ungefär 14 olyckor i månaden, eller ungefär en olycka varannan dag. Året om.

Av de 2300 olyckorna var 88 stycken olyckor med dödlig utgång.

400 av olyckorna klassades som ”Svår olycka”. Resten av olyckorna, 1812 stycken klassades som ”Lindrig olycka” med förhållandevis små materiella och fysiska skador, och där man vid rapporteringstillfället inte kunde förutse några framtida fysiska men för de inblandade. De eventuella posttraumatiska upplevelserna kan man bara gissa sig till, och varierar naturligtvis från fall till fall.

Observera att statistiken bara visar antalet olyckor. Statistiken visar inte antalet inblandade personer i olyckan. En olycka med dödlig utgång kan sålunda även innebära flera svårt, eller lindrigt skadade personer förutom den eller de avlidna.

De här olyckorna är naturligtvis en tragedi för samtliga inblandade och deras familjer och anhöriga och andra i deras närhet.

Krasst samhällsekonomiskt är det också en belastning för sjukvården och för sjukförsäkringssystemet, och samhället i övrigt. Vid en gjord sk riskvärdering, där samhällets sk nyttoförlust av ett förlorat liv genom en trafikolycka, värderades kostnaden för detta förlorade liv till strax under 24 miljoner kronor totalt. En svårt skadad person kostar på samma sätt samhället strax över 4 miljoner kronor. Detta enligt 2010 års prisnivå. (Källa; Trafikverket 2015-04-01. Samhällsekonomiska principer och kalkylvärden för transportsektorn: 5:2).

Detta är ekonomiska och statistiska fakta, men den verkligt kännbara kostnaden och förlusten ligger på ett mänskligt plan och kan inte mätas i termer av statistik eller ekonomi. Den ligger på ett djupt personligt plan.

Att färdas ute i trafiken är ett lagspel. Samtliga trafikanter måste göra sitt för att bidraga till en säker trafikmiljö. Bilister, motorcyklister och andra måste anpassa sitt trafikbeteende efter varje given trafiksituation. Om det finns traktorer och/eller motorredskap på vägarna är det vår skyldighet att ta hänsyn till dessa och anpassa oss efter deras storlek och hastighet.

Vad som då hade varit till enormt stor hjälp för att i tid kunna upptäcka dessa är om samtliga traktorer och/eller motorredskap som vistas på allmän eller enskild väg hade haft gult roterande/blinkande varningsljus med hög montering.

När man stöter på ett långsamtgående fordon med detta roterande varningsljus upptäcker man fordonet på avsevärt större avstånd än om dessa inte har sådant. Det är verkligen en stor skillnad, även på dagen. (Statistiken visar att de allra flesta olyckorna inträffar i dagsljus och uppehållsväder). Att skillnaden är ännu större i mörker och vid dåligt väder, eller när jordbruksfordonen är hårt nedsmutsade efter arbete på fälten är självklart. De flesta traktorer och motorredskap torde redan ha varningsljus monterade.

Det hade varit fantastiskt om dessa i större utsträckning kom till användning ute på våra vägar!

Thorbjörn Lejon,

vardagsbilist, Lövestad

Publicerad 07 June 2018 11:33

Lokaltidningen Ystads nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag