Sannes rullstol fick inte plats på tåget – missade sin pappas begravning

"Det är inget man kan göra om"

HÄSSLEHOM/LÖVESTAD/LINKÖPING. När rullstolsburna Sanne Lorenzon från Lövestad skulle åka från Hässleholm till Linköping för att vara med på sin pappas begravning var det inte mycket som gick rätt. Rullstolen gick inte in i vagnen och resan försenades flera timmar. När hon till slut kom fram var ceremonin redan över.

– Det är inget man kan göra om, säger hennes bror Nick Westerlund.

Inför resan hade han i god tid tagit kontakt med SJ för att försäkra sig om att allt skulle bli rätt.

– Sanne brukar åka färdtjänst och har inte rest med tåg själv tidigare. Jag valde därför att ringa kundservice istället för att boka över internet, så att allt skulle bli rätt, berättar han.

Vid bokningen förklarade Nick att systern sitter i rullstol och att stolen är av modell större. Han förtydligade även att systern skulle behöva hjälp att stiga på och av tåget.

– Biljetten bokades och de bekräftade att allt skulle var i sin ordning.

När Sanne anlände till stationen och skulle stiga på tåget visade det sig dock att hennes rullstol var för stor för att komma in mellan dörrarna.

– Personalen drog och pressade och försökte på alla sätt få in henne i vagnen. De klämde hennes fot och var vid ett tillfälle på väg att tappa henne ur liften. Först när en medpassagerare bad dem att sluta gav de upp, berättar Nick.

Till slut bestämde man sig för att istället ringa efter en taxi åt Sanne.

– Men inte heller det fungerade smärtfritt. Tydligen var det något fel på taxametern och det dröjde ytterligare någon timme innan de till slut kom i väg.

När Sanne efter många om och med anlände till Linköping var hon flera timmar försenad och minnestunden de skulle hålla för sin pappa redan avslutad.

– Efter ceremonin fick vi åka in till stationen och hämta henne eftersom taxin de beställt inge gick längre. Det var problematiskt och otympligt att få in henne i en vanlig personbil, men det gick till slut.

Syskonen försökte sedan ha en så trevlig helg som möjligt, men tyvärr slutade inte problemen där. När Sanne skulle hem igen på måndagen kom inte den förbeställda taxin som SJ bokat som kompensation.

– Istället fick hon stå ute i kylan i över en timme och vänta, berättar Nick.

Från SJ:s sida beklagar man det inträffade.

– Vi vill verkligen beklaga den uppkomna situationen och konsekvenserna det fick för resenären, skriver Carl-Johan Linde vid SJ:s pressjour i ett mejl till Kvällsposten som var först att rapportera om incidenten.

Samtidigt förklarar han situationen med att Nick uppgivit fel mått på rullstolen vid beställningen.

– De säger att jag sagt att det är en liten rullstol. Men varför skulle jag säga det när jag vet att den är stor. Riktigt så dålig är jag inte på svenska, även om jag är dansk, säger han.

– Som det är nu förtas ursäkten med att de ljuger om detta. Jag accepterar inte lögnare, säger Nick.

Sanne själv känner sig tveksam till om hon kommer väga åka kollektivt igen.

– Jag kommer nog inte åka med SJ igen. Jag tyckte detta var en otäckt resa med för mycket kaos som gav oro. Hoppas inte andra funktionshindrade personer ska behöva uppleva det jag fick uppleva, säger hon.

– Jag vill dock tacka taxibolagen i både Hässleholm och Linköping. De var toppen och hjälpsamma.

Publicerad 14 December 2017 05:18