Berny bygger havets giganter hemma i Rydsgård

RYDSGÅRD. Vid pensionen bytte Berny Perzon möbler mot modellskepp. Gamla handelsfartyg, de eleganta fullriggarna, är personliga favoriter. Inte minst är det deras stormiga historia som fascinerar.

I verkstaden i Rydsgård hörs tonerna av Gävle symfoniorkester som spelar svenska visor.

– Men 70-80 procent av tiden är det Taube, säger modellskeppsbyggaren Berny Perzon.

Så mycket sjömansvisor blir det inte, det blir helt enkelt för tjatigt med texter om damer och äventyr i barer.

Det går inte att gå miste om fascinationen av fartyg i verkstaden, de kommer i flaska, som barkbåtar av näver, tavlor och modeller.

– Far härstammar från Simrishamnstrakten och vid Örnahusen strax söder om Skillinge var det många gamla fiskegubbar och kaptener.

I kontakt med dem föddes intresset, men det var inte förrän senare han byggde sin första modell. 1975, för att vara exakt.

1990 öppnade han sin verkstad och renoverade möbler, kunder bland annat var flera av de skånska slotten, men efter 22 år fick möblerna lämna plats till förmån för båtar.

– Segel. Det finns inget vackrare på havet, säger Berny Perzon.

Den danskägda fullriggaren Doris Brodersen, byggd i Tyskland 1874, har Berny Perzon byggt två gånger. Segel har den ståtliga tremastaren gott om.

– Jag tyckte hon var så vacker.

Han bygger eget men renoverar också modeller på beställning. Uppdragen får han från stora delar av södra Sverige.

– Många säger att de hittade bara mig när de letar efter någon som renoverar modeller.

Modellerna har ofta höga affektionsvärden och har gått i arv i generationer. Men de är känsliga.

– Flyttgubbar och modeller går inte ihop. Skeppen tål nästan inget.

Just därför blir det naturligt en del jobb.

– Men jag kan inte ta emot för många projekt. Då blir folk irriterade om de får vänta.

När Berny Perzon renoverar brukar han försöka ta reda på skeppens ofta strapatsrika historia.

Doris Brodersen, till exempel, rundade Kap Horn tre gånger. Genom åren fylldes hon bland annat med krut och te för att frakta över de sju haven. Hon var snabb, men inte lika snabb som brittiska Cutty Sark, som uteslutande fraktade te till England.

Den första leveransen fick man också mest betalt för. Havets drottning med sitt smala skrov och stora segel tog sig fram över haven med imponerande fart.

De eleganta fullriggarna blev med tiden ersatta av större och ångdrivna fartyg som tog över havstransporterna mer och mer.

Många av de gamla segelfartygen höggs med tiden upp. Doris Brodersen mötte detta öde. Men hemma hos Berny Perzon lever hon vidare, fastän i något mindre skala.

Arbetet med de gamla fullriggarna och inte minst att pilla med master och segel, är det roligaste med modellbyggandet, tycker Berny Perzon.

– Jag blir aldrig trött på det, säger han.

Ett av Berny Perzons pågående projekt är att få segelbåten Margueritte att kunna gira skarpare.

Ett av Berny Perzons pågående projekt är att få segelbåten Margueritte att kunna gira skarpare.

Det senaste projektet, en passagerarbåt med tillhörande ångmaskin. Kunden har inget krav på att ångmaskinen ska fungera. Men Berny Perzon ska göra ett försök.

Det senaste projektet, en passagerarbåt med tillhörande ångmaskin. Kunden har inget krav på att ångmaskinen ska fungera. Men Berny Perzon ska göra ett försök.

Havets drottning Cutty Sark konkurrerade om att nå England först av alla med lasten full av te. I dag finns hon att beskåda (i verklig storlek) i Greenwich, London.

Havets drottning Cutty Sark konkurrerade om att nå England först av alla med lasten full av te. I dag finns hon att beskåda (i verklig storlek) i Greenwich, London.

Publicerad 07 September 2017 09:43

Lokaltidningen Ystads nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag