Volkswagen Golf Sportscombi:

Förfinad folkfraktare

Av
Ian Maasing

TEST. Nu har kombiversionen av Volkswagen Golf, med beteckningen Sportscombi fått samma ansiktslyft och teknikuppdatering som övriga Golf. Även om Volkswagen hävdar att det är mycket som är nytt så känner man igen det mesta från föregångaren! Vilket egentligen är det bästa möjliga betyget!
 
Nya Golf Sportscombi är således precis som föregångaren diskret återhållsam i designen, ger samma solida intryck både utanpå och inuti, och går stadigt och bekvämt på vägen. I likhet med föregångaren hör den till de dyrare i klassen men när man en gång i framtiden ska byta in den får man säkerligen mera betalt än för klasskamrater från Ford, Hyundai, Kia, Opel, Peugeot eller Renault.
 
Karossen är ett par centimeter högre än på vanliga Golf varför man kommer lättare i och ur såväl fram som bak, och hela 31 centimeter längre vilket skapat ett jättestort bagagerum på 605 liter med ryggstöden uppe och 1620 liter med ryggstöden nerfällda.
Bagagerummet är lättlastat, men under den släta golvplattan hittar vi tyvärr inget reservhjul i den djupa hjulbrunnen utan bara en nödreparationssats. Ett riktigt reservhjul finns dock som tillval.
 
Föraren kan hissa sin stol lagom högt för att få en bra överblick över omgivningen genom de tillräckligt höga rutorna. Instrumenteringen är förebildlig med såväl de digitala siffrorna som de analoga visarna väl synliga även i starkaste solljus. Ratt och övriga reglage ligger välplacerade, och bilen har tack och lov en gammaldags startnyckel, men elektrisk handbroms.
 
Ratten går tillräckligt lätt vid parkeringsmanövrer och ligger lugnt i händerna vid högre fart. Kurshållningen är mycket stadig och antisladdsystemet ingriper tidigt och resolut, bra!
 
Testbilens lilla trecylindriga, turboöverladdade bensinmotor driver ryckfritt. Den går lika tyst och fri från vibrationer som en välkonstruerad fyra! Under 2000 varv per minut levererar den inte så mycket vridmoment/drivkraft, men växlar man ned och därmed får upp motorvarvet en aning, är drivkraften helt adekvat för normal framfart inom de svenska fartgränserna. Det är inga problem med omkörningsacceleration eller backtagning.
 
Den sexväxlade manuella lådan är behagligt lättväxlad. Vill man slippa allt vispande finns en 7-växlad automatlåda som tillval.
 
Är man någotsånär återhållsam med gaspådrag går det att köra den nästan lika snålt som en diesel, nämligen på 0,57 liter per mil. Vid mer normal framfart noterade vi 0,60-0,65 liter per mil. Vilket är bra för en så rymlig kombi i den här storleksklassen.
 
Precis som kombisedanen kan kombin fås med alla upptänkliga assistent- och säkerhetssystem såsom adaptiv farthållare, Front assist med City Emergency Brake som kan upptäcka både fotgängare och andra bilar, Lane Assist med lane keeping system, uppmärksamhetskontroll och dödvinkelvarnare.
 
Sammanfattningsvis är Volkswagen Golf Sportscombi bilen för dig som är på jakt efter en rymlig, körsäker och komfortabel bil i lilla mellanklassen som drar lite bensin.  

Föraren har det bekvämt på sin lagom släta stol som kan höjas riktigt högt för att få en bra överblick över omgivningen. Alla instrument är föredömligt lätta att avläsa såväl i dagsljus som i nattmörker. Foto: Ian Maasing

Föraren har det bekvämt på sin lagom släta stol som kan höjas riktigt högt för att få en bra överblick över omgivningen. Alla instrument är föredömligt lätta att avläsa såväl i dagsljus som i nattmörker. Foto: Ian Maasing

Volkswagen Golf Sportscombi 1.0 TSI

 

Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 5 dörrars 5 personers kombi.

Mått/Vikt: Längd 457 cm, bredd 180 cm, höjd 152 cm, axelavstånd 262 cm, tank 50 l tjänstevikt fr 1295 kg.

Motor: 3 cyl 999 cc, direktinsprutad bensin turbo, effekt 110 hk/81 kW, vridmoment 200 Nm–2000 r/m.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift.

6 växlar

Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk.

Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 10,9 m.

Bränsleförbrukning: 4,9 l/100 km vid blandad körning.  

CO2: 112 g/km.  

Prestanda: 197 km/h    

0-100 km/h 10,4 sek 

Fordonsskatt: 382 kronor.

Pris: Fram 207 400 kronor.

Testbilens pris: 243 800 kronor.

Publicerad 25 June 2017 05:00

Lokaltidningen Ystads nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag