Ny Mazda CX-5:

Ännu mer övertygande

Av
Ian Maasing

PROVKÖRNING. Verkar formerna vara bekanta på något sätt? Jodå, nog har nya Mazda CX-5 en strömlinjeformad, avsmalnande överbyggnad och mjukrundad nos precis som på föregångaren. Men studerar man den mer i detalj ser man att hela bilen faktiskt stöps om och fått ett ännu säkrare och mer distinkt utseende. Fronten har förändrats och grillen har en mindre aggressivt gapande käft utan tvärgående ribbor. LED-strålkastarna med både halv- och helljus har blivit smalare och mer utdragna där också varselljuset fått en ny ljussignatur.
När Mazda CX-5 lanserades för fem år sedan blev den snabb en succé. 1,5 miljoner bilar senare är det så dags för den andra generationen att ta vid. Nya Mazda CX-5 är ungefär lika stor som föregångaren det vill säga 455 centimeter lång, 184 centimeter bred och 168 centimeter hög samt med axelavståndet 270 centimeter. Markfrigången är 19 centimeter.
Invändigt har nya generationen CX-5 fått en förnyad instrumentpanel och mittkonsol med en 7 tums pekskärm mitt på. Materialen har fått högre kvalitet och sätena känns riktigt bekväma med ny stoppning. Mazda har tagit åt sig kritiken på förra generationens dåligt stoppade säten. Dessutom har man reducerat ljudnivån i kupén genom bättre dämpning i både golv, tak och dörrsidor.
Fyra vuxna och ett barn med bagage får plats i bilen. De i baksätet bör dock inte vara över medellängd samtidigt som de i framsätena inte får skjuta stolarna för lång bak. Bagagerummet rymmer 506 liter med ryggstödet uppfällt och 1620 liter med baksätets delbara ryggstöd nedfällda. 
I motorprogrammet ingår en 2-liters bensinmotor på 165/160 hästkrafter och en 2,5-liters bensinare på 194 hästkrafter med cylinderbortkoppling samt en 2,2-liters dieselmotor i två effektlägen på 150 respektive 175 hästkrafter. Till de motorsvagare varianterna kan man välja på framhjulsdrift, FWD alternativt fyrhjulsdrift, AWD. Till de motorstarkare versionerna är fyrhjulsdrift standard. Sexväxlad manuell växellåda är standard och en sexstegad automat finns som tillval.
Vid vår provkörning av både den svagare bensinmotorn och den kraftfullare dieseln kändes 175 hästars dieseln med fyrhjulsdrift, AWD och sexväxlad automatlåda och utrustningsnivån Optimum som den mest kompetenta. Bilen går tyst och komfortabelt och ligger som klistrad mot fin asfalt. Inte ens spårig och lappad asfalt påverkade kurshållningen nämnvärt. Fjädringen är komfortabel och bullernivån låg, frånsett att däckens rulljud på sträv asfalt kan irritera känsliga öron.
Nya Mazda CX-5 är också behändig i stan. Från sin höga position har föraren god blick över trafiken framåt och åt sidorna, medan sikten bakåt begränsas av karossens avsmalning och en ganska liten bakruta. Tack vare backkameran får man bra överblick bakåt. Ratten går lätt vid parkeringsmanövrer och bilen svänger förvånansvärt tvärt. Testbilens dieselmotor drar piggt från lågvarv.
I landsvägsfarter är styrningen vilsamt lugn och tillräckligt exakt, och kurshållningen säker. Antisladdsystemet ESP ingriper tidigt och kraftigt om det börjar gå snett. Dieseln ger säker omkörningsacceleration och går miljövänligt snålt. Vi registrerade ned till 0,65 liter per mil vid blandad körning!
Bilen vi provkörde, CX-5 2.2 DE Optimum 175 hk, AWD med automatlåda och den röda metallicfärgen Soul Red Crystal och vita skinnklädsel kostade 370 400 kronor.
Nya Mazda CX-5 har precis kommit till återförsäljarna. Här följer några utvalda modeller med priser. Instegsmodellen CX-5 2.0 Core 165 hk FWD kostar från 244 900 kronor, billigaste fyrhjulsdrivna modellen, CX-5 2.0 VisionPlus 160 hk AWD med bensinmotor och manuell växellåda börjar på 282 900 kronor. CX-5 2.2 DE Optimum 175 hk AWD med diesel, fyrhjulsdrift och automatlåda går på 359 900 kronor. Ser man till förra generationens CX-5 var det Optimum-versionerna som var de mest efterfrågade tack vare rikligt utrustade bilar till ett konkurrenskraftigt pris, och det lär nog fortsätta så enligt importören. 

De fyra höga dörrarna ger ett bekvämt insteg. Innanför den stora bakluckan finns ett högt och lättstuvat bagagerum.

De fyra höga dörrarna ger ett bekvämt insteg. Innanför den stora bakluckan finns ett högt och lättstuvat bagagerum.

De flesta sitter vilsamt på den lagom släta förarstolen och har en god överblick framåt från sin höga position. På tillvalslistan finns bland annat HUD, head-up display som presenterar viktig information på vindrutan i siktfältet framför föraren.

De flesta sitter vilsamt på den lagom släta förarstolen och har en god överblick framåt från sin höga position. På tillvalslistan finns bland annat HUD, head-up display som presenterar viktig information på vindrutan i siktfältet framför föraren.

Publicerad 20 June 2017 09:58

Lokaltidningen Ystads nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag